Aug 14, 2011

KRISTIANITI : FALSAFAH DAN INTIPATI



selawat dan salam atas kalian dariku pencintamu...





segala puji bagi Allah, tuhan maha agung, yang menjadikan manusia daripada segumpal tanah, menjadi makhluk, dan akhirnya kembali ke tanah. maha suci tuhan yang menjadikan dunia ini tidak bertiang dan tidak jatuh ke bawah kegelapan semesta. maha suci tuhan yang menjadikan semesta tidak terbatas di mata manusia. maha suci tuhan yang menjadikan sesuatu dengan bersebab, hatta seekor nyamuk sekalipun. dari tuhan kita datang dan kepadanyalah kita kembali.




blog yang sudah bersawang sebab lama tak update. bukan tanak update, tapi belakangan ni banyak hal nak kene uruskan. lagipun sejak ade blog kerusi malas yang pengisiannya lebih ringan, kerja-kerja mengupdate banyak tertumpu kat blog yang sana tu, sampai takde mase nak update blog ni. bukan ape, nak buat tajuk agama ni bukan senang, lebih2 lagi agama orang lain. kalau agama sendiri no hal. ok, seperti yang lama dijanjikan, entry kali ni kita berbicara mengenai kristian. setelah menelaah beberapa artikel yang aku kira bagus untuk entry, akhirnya aku dah bersiap sedia untuk memuntahkan semuanya ke dalam blog. pesanan aku kepada semua, ini adalah apa yang aku baca dari artikel2 di internet. kalau ada diantara pembaca yang lebih tahu di sana sini, silakan menambah.




SEJARAH



tahukah anda, ajaran kristian pada asalnya sebahagian daripada mazhab di dalam ajaran yahudi? inilah yang diperkatakan di dalam artikel yang ditulis oleh Manfred Davidmann. menurut david, golongan penganut kristian pada peringkat awal digelar kristian yahudi. [yahudi di sini merujuk kepada bangsa, dan kristian adalah ajaran yang dianuti].

kristian pada zaman awalnya, bukanlah datang sebagai agama baru. sebaliknya, ia diklasifikasikan sebagai salah satu 'denominations' atau mazhab dalam ajaran judaisme. para penganut awal kristian juga terdiri daripada yahudi. kitab 'pentateuch' atau 'kitab yang lima' terkandung di dalam taurat: Genesis, Exoodus, Leviticus, Numbers dan Deuteronomy, merupakan kitab yang dipegang oleh penganut-penganut kristian pad peringkat awal ini. para penganut kristian peringkat awal ini percaya bahawa jesus adalah nabi yang ditus oleh ilah untuk menegaskan kembali ajaran yang terkandung di dalam taurat dan menegakkan kembali ajaran taurat. mereka mengamalkan apa yang terkandung di dalam kitab itu seperti perintah larangan hari sabtu atau sabbath dan berkhatan. antara ajaran-ajaran yang terkandung di dalam taurat yang di amalkan oleh penganut kristian peringkat awal adalah:


1- semua manusia adalah sama. tidak dibenarkan seseorang mengeksploitasi seseorang yang lain.
2- semua orang berhak untuk mendapat perlindungan sosial. individu2 yang berada di dalam kesusahan perlulah dibantu oleh masyarakat untuk menjadikan mereka mampu berdiri sendiri. bantuan yang diberikan pula tidak boleh dikenakan bunga, dan setiap tujuh tahun, lebihan hutang perlu dibatalkan.
3- kekayaan negara adalah hak milik bersama dan perlu diagihkan dengan adil. proses pengagihan ini perlulah disemak semula secara berkala.
4- mereka yang kaya perlu bertindak sebagai pentadbir kekayaan negara bagi orang-orang miskin, bukannya mengumpulkan kekayaan bagi diri sendiri.




ini adalah beberapa ajaran yang terkandung di dalam taurat. walaubagaimanapun, peraturan-peraturan ini tidak disenangi oleh golongan kaya di zaman itu, dan golongan inilah yang telah mengubah kandungan taurat untuk disesuaikan dengan kehendak mereka. jesus, menyedari perkara ini, berusaha untuk mengubah keadaan yang sedang berlaku, dan ingin mengembalikan undang2 taurat ke tempat asalnya.




PAUL


insan yang bertanggungjawab terhadap penyelewengan ajaran taurat adalah Paul. dia merupakan seorang yahudi yang menghukum mana2 orang yang cuba mendalami kitab taurat yang pada ketika itu telah diselewangkan. dia juga menghalang penganut ajaran taurat daripada mengeaplikasikan taurat ke dalam kehidupan harian mereka. sungguh pun demikian, tindakannya itu tidak juga berjaya menghalang ajaran taurat sebenar daripada tersebar luas. kemudian, secara tiba2 dia mengaku mendapat 'wahyu' dan mula menggelarkan dirinya sebagai kristian, serta mula menumpukan agenda penyebaran ajaran barunya itu kepada golongan 'gentile' (non-yahudi) dan mereka yang tidak tahu tentang selok belok kitab taurat, serta mereka yang mempercayai secara membabi buta tanpa mempertikaikan sedikit pun. Paul kemudiannya telah menulis sepucuk surat (epistles) kepada pemerintah Roman, menyatakan tentang ajaran nya yang jelas menyebelahi golongan pemerintah dan bertentangan dengan ajaran taurat sebenar. dari sini, pemerintah Roman yang dahagakan kuasa, telah bertindak menyerap ajaran Paul dan menyebarluaskan ajarannya ke seluruh empayar, lalu menukar namanya kepada the holy roman empire.





INTIPATI AJARAN



ten commandment (versi asal)




1- tiada lain tuhan selain Aku

2- kamu tidak akan sekali-kali mengukir sesuatu atau mendatangkan sesuatu dari langit mahupun bumi yang kamu tunduk di hadapannya (berhala). barang siapa yang melakukan sedemikian, sesungguhnya mereka telah membenciku.


3- janganlah kamu menggunakan nama Ku untuk tujuan yang sia2.


4- peliharalah hari Sabbath.

5- hormati dan muliakan ibu bapa kamu.

6- jangan membunuh.

7- jangan berzina

8- jangan mencuri

9- jangan memberi kesaksian palsu

10- jangan merampas atau menginginkan untuk merampas hak orang lain.




ten commandment (versi Paul)


1- semua autoriti datang dari tuhan, dan pemerintah adalah wakil yang dilantik tuhan, oleh itu taatlah kamu kepada pemerintah.

2- barang siapa yang menentang pemerintah, bererti telah menentang wakil tuhan, dan sesiapa yang menentang wakil tuhan akan dihukum.

3- kerana barang siapa yang dikasari pemerintah, itu adalah kerana kejahatannya. pemerintah tidak akan mengkasari orang yang baik.

4- jika inginkan hidup tanpa ketakutan terhadap pemerintah, lakukanlah apa yang diperintahkan dan kamu akan dimuliakan.

5- oleh itu seseorang harusk\lah taat, dan mengelakkan daripada kemurkaan pemerintah, kerana taat adalah sebaik2 amal perbuatan.

6- kerana sebab yang sama, bayarlah cukai, kerana pihak berkuasa mengutip cukai bagi pihak tuhan.

7- berilah segala apa yang mereka minta: cukai, keuntungan, kehormatan dan kemuliaan.

8- tanggungjawab kamu hanyalah menyayangi satu sama lain, kerana mereka yang berbuat demikian telah memenuhi tuntutan 'undang-undang.'

9-  oleh itu:


- janganlah kamu berzina
- janganlah kamu mencuri
- janganlah kamu membunuh
- jangan memberi kesaksian palsu
- dan jangan merampas hak orang lain.


dan andai ada perintah2 lain, ianya tidak lain adalah menyayangi sesama kamu.



10- kerana sayang itu tidak akan membahayakan jiran-jiran kamu, maka sayang itu telah memenuhi tuntutan 'undang-undang'.




KONSEP KETUHANAN



doktrin triniti


salah satu konsep ketuhanan yang utama di dalam ajaran kristian ialah doktrin triniti. doktrin ini berasal daripada salah satu ayat di dalam gospel matthew:




"Go therefore and make disciples of all nations, baptizing them in[a] the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit,"


matthew: 19


dan juga salah satu ayat yang paling popular yang terdapat di dalam gospel John:




"For God so loved the world,[a] that he gave his only Son, that whoever believes in him should not perish but have eternal life"



John: 16




doktrin ini menyatakan bahawa tuhan bapa (father) tuhan anak (son) dan ruh suci (holy spirit) adalah 3 kewujudan dalam satu entiti, dan tiga entiti dalam satu kewujudan. konsep ini, walaubagaimanapun masih lagi misteri kepada ajaran kristian.



dosa warisan


penganut ajaran kristian juga percaya bahawa manusia mewarisi dosa adam yang telah menerima murka tuhan lalu tercampak ke bumi. dosa ini diwarisi turun-temurun dan tidak dapat dihapuskan melainkan dengan penebusan.




penebusan dosa


penganut kristian percaya bahawa dosa warisan ini hanya terhapus setelah jesus, selaku anak tuhan memikul segala beban dosa ke atas dirinya dan mati demi menebus dosa-dosa anak-anak adam. penyaliban jesus adalah kerana cintanya yang mendalam kepada umat manusia. melalui penyaliban ini, dosa warisan dihapuskan bagi sesiapa mempercayai peristiwa penyaliban ini dan kebangkitan semula jesus selepas tiga hari, dan mereka boleh kembali kepada tuhan untuk menerima rahmat dari tuhan bapa.

















p/s : akan datang, hindu.





























No comments:

Post a Comment