Jun 10, 2011

Islam: Suatu Analisis - Part 2

selawat dan salam atas kalian dariku pencintamu...





assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua jiwa-jiwa yang hidup di langit dan dibumi. segala puji bagi Allah, tuhan yang maha esa, permulaan segala mula, dan pengakhiran segala akhir. maha suci tuhan yang tetap sahaja tidak tergambar kemuliaannya, walau dikumpulkan seluruh perkataan mulia di dunia ini. maha suci tuhan yang menjadikan yang nyata dan yang tersembunyi, maha suci tuhan yang sentiasa hidup dan tidak mati.





bersiaran dari ofis. hari ni hari jumaat. esok cuti. sukenye aku esok cuti, dok ofis bukan ade keje pon. pagi tadi lepas punch kad, aku ngan member aku g melantak nasik lemak. aku heran la, nasik lemak kat sini sedap btol. tiap2 ari mesti nak pekene nasik lemak ni, kalo tak rase mcm ade yang kurang je...






ok la, malas nak cakap banyak, sambungan kepade entry aritu, pasal islam. enrty aritu abis sampai kat suruhan akhlak kan? kali ni, aku nak cakap pasal kumpulan-kumpulan dalam islam pulak. setakat hari ini, dianggarkan terdapat 8 kumpulan-kumpulan yang dikenali sebagai mazhab, di dalam islam. mazhab-mazhab tersebut adalah:


1) shafi'i (sunni)

2) hanbali (sunni)

3) maliki (sunni)

4) hanafi (sunni)


6) zaidiyyah (syiah)

7) ibadi




ha..terkejut kan? memang la korang sume tekejut, mende ni sume takde diberitahu pon kat sekolah agame. paling kuat yang korang tau pon sunni-syiah. untuk pengetahuan mereka yang tidak tahu, inilah kumpulan-kumpulan mazhab yang diiktiraf di dunia islam. siape yang iiktiraf? aku ke? engko ke? bos aku ke? imam masjid jamek ke? salah, sume salah.... dorang ni yang iiktiraf....sekarang, kalau aku nak kupas satu-satu pasal mazhab ni sume, memang takkan habis, banyak sangat. jadi, aku dah buat keputusan nak kelompokkan kumpulan-kumpulan islam ni, kepada 3 kumpulan besar, iaitu kumpulan sunni, syiah, dan lain-lain. kumpulan sunni di wakili oleh mazhab yang empat, iaitu shafi'i, maliki, hanbali dan hanafi. syiah pula diwakili oleh jafari dan zaydi, manakala yang lain2 tu adalah ibadi dan thahiri/zahiri...


aku tak nak sentuh pasal grup lain-lain. kerana apa? kerana mereka bukanlah active player dalam politik dunia islam khususnya dan antarabangsa umumnya. yang perlu disentuh, pada pendapat aku adalah dua grup terbesar dalam islam, iaitu sunni dan syiah. hal ini demikian kerana, skala keamanan dan keharmonian yang luas dalam dunia islam akan dapat dicapai sekiranya dua kumpulan yang besar ini didamaikan. baiklah, kita mulakan dengan dengan kumpulan sunni dulu. oh ya, sebelum terlupa, aku memang sengaje bagi references wikipedia, sebab tujuan aku bagi references bukan nak buat tesis, tapi sekadar nak bagi korang tau bahawasanya ape yang aku cakap ni bende yang betol2 wujud, bukannye ikut sukati aku je nak cakap. maklumat lanjut korang carik le sendiri.



ok.mazhab sunni, atau ahlus sunnah wal jamaah. apa itu ahlussunnah? apa doktrin utama dia? baca di sini. malas nak citer, sebab aku ahlussunnah, dan majoriti rakyat malaysia pon ahlussunnah, jadi tak lah membantu sangat bile cerita bende yang majoriti dah tau. sesape yang blom tau atau ingin tau jugak, bace je link tu. ok sekarang masuk bab syiah pulak. apa itu syiah? ha, pasal syiah aku tak nak bagi link, bia aku citer sendiri. kenapa aku nak citer sendiri? sebab hal-hal berkenaan syiah ni masyarakat kurang jelas, jadi aku kene la jelaskan. okeh, basically syiah adalah kumpulan islam kedua terbesar selepas sunni. populasinya di dunia dianggarkan sekitar 250 juta orang, dan terus berkembang. intipati ajaran syiah menyatakan bahawa, sumber-sumber islam selepas al-quran dan as-sunnah Rasul s.a.a.w adalah sunnah atau contoh tauladan, atau ajaran, atau bimbingan daripada keluarga baginda yang terpilih. siapa keluarga baginda yang terpilih? menurut mereka, keluarga yang terpilih itu ialah Ali a.s, Fatimah a.s, Hassan a.s dan Hussain a.s, dan 9 orang Imam yang terpilih dari kalangan keturunan Hussain a.s.





Perbezaan


apa perbezaan di antara ahlussunnah dan syiah? sebelum saye meneruskan, saye nak buat disclaimer. tujuan saya mengutarakan perbezaan ni bukan nak api2 kan lagi sengketa sunni-syiah, akan tetapi semata2 hendak menjelaskan kepada umum tentang perbalahan yang telah berlanjutan selama lebih seribu tahun ni. ok, back to the track. poin perselisihan yang paling utama di antara ahlussunnah dan syiah adalah perkara berkenaan pewaris, atau pengganti selepas kewafatan Rasul s.a.a.w. Kumpulan sunni mendakwa bahawa Rasulullah tidak pernah menunjukkan pengganti baginda secara jelas sebelum baginda wafat, lalu sebahagian sahabat baginda berijtihad bahawa Rasul s.a.aw telah, secara tersirat, menyerahkan tugas memilih kepimpinan kepada ummat. lantas, dalam kekecohan di antara muhajirin dan ansar di saqifah, Saidina Umar al-Khattab mengangkat tangan Saidina Abu Bakr ibn Abi Quhafah dan membaiat beliau sebagai pengganti nabi, diikuti oleh muhajirin akhirnya ansar disitu.


itu daripada perspektif sunni. golongan syiah pula mendakwa, Rasulullah s.a.a.w yang maksum itu tidak mungkin meninggalkan ummatnya dalam keadaan terbiar tanpa pengganti, wal hal baginda mengetahui kepentingan kepimpinan ummat, dan baginda juga maklum tentang ajalnya. golongan syiah berhujah bahawa, sedangkan sahabat sahaja sudah mengetahui betapa pentingnya kepimpinan ummat, sehingga mereka membiarkan jenazah baginda dan bergegas memilih kepimpinan, atas alasan Madinah masih muda, dan ketiadaan pengganti pemimpin dikhuatiri akan menyebabkan kerajaan Rom dan Farsi mengambil kesempatan untuk menyerang, inikan pula Rasulullah s.a.a.w, yang merupakan amirul mukminin yang sentiasa peka tentang pergerakan musuh, peka dengan keadaan Madinah, tahu tentang kepentingan pimpinan ummat dan, sebagai tambahan, tahu tentang ketibaan ajalnya. tidaklah masuk akal, menurut mereka, bagi rasulullah s.a.a.w, untuk tidak meninggalkan pemimpin sedangkan baginda tahu tentang semua akibat-yang bakal berlaku.


kumpulan syiah menegaskan bahawa, Rasul s.a.a.w, telah, secara tersurat dan tersirat, menunjukkan seseorang sebagai pengganti, dan seseorang itu menurut mereka, adalah saidina Ali karamallahu wajhah atau mereka gelar sebagai Imam Ali.



tersirat


terdapat bukti-bukti tersirat mahupun tersurat, yang mereka dakwa sebagai dalil kepimpinan Ali sebagai khalifah selepas Muhammad. terdapat banyak sekali hadis-hadis yang meriwayatkan tentang keutamaan Ali kepada Muhammad, seperti:





Dalam Shahih Ath-Tirmidzi 2: 297, kitab manaqib, bab 20:
Imran bin Hashin berkata: Pada suatu hari Rasulullah mengirim pasukan di bawah pimpinan Ali bin Abi Thalib (sa). Setelah peperangan itu terjadilah musibah pada seorang budak perempuan, lalu mengingkarinya. Empat orang dari sahabat Nabi saw saling berjanji dan berkata: Jika nanti kami berjumpa dengan Rasulullah saw, kami akan memberitakan kepadanya apa yang dilakukan oleh Ali (sa). Ketika kaum muslimin kembali dari perjalanannya, mereka menjumpai Rasulullah saw, lalu mengucapkan salam padanya lalu mereka pulang. Kemudian datanglah rombongan pasukan dan mereka mengucapkan salam kepada Nabi saw, lalu berdirilah salah seorang dari empat orang sahabat itu dan berkata: Ya Rasulallah, tidakkah melihat Ali bin Abi Thalib melakukan demikian dan demikian? Kemudian Nabi saw berpaling darinya. Kemudian yang satu lagi berdiri dan berkata seperti yang pertama, kemudian Nabi saw berpaling darinya. Kemudian yang ketiga berdiri dan berkata dengan perkataan yang sama, kemudian Nabi saw berpaling darinya. Kemudian yang keempat berdiri dan berkata dengan perkataan yang sama. Lalu Rasulullah saw menghadap kepada mereka dengan nampak marah di wajahnya dan bersabda:

ما تريدون من عليّ ؟ ما تريدون من عليّ ؟ ما تريدون من عليّ ؟ إن علياً مني وأنا منه ، وهو ولي كل مؤمن بعدي

“Apa yang kalian inginkan dari Ali? Apa yang kalian inginkan dari Ali? Sesungguhnya Ali adalah dariku dan aku darinya, dia adalah pemimpin setiap mukmin sesudahku.”
Hadis ini juga terdapat dalam kitab:
1. Musnad Ahmad bin Hambal, jilid 4 halaman 437, hadis ke 19426.
2. Mustadrak Al-Hakim, jilid 3 halaman 110, kitab Ma’rifah Ash-Shahabah.
3. Musnad Abu Dawud, jilid 3 halaman 111, hadis 829.
4. Hilyah Al-Awliya’, Abu Na’im, jilid 6 halaman 294.
5. Kanzul Ummal, Al-Muttaqi Al-Hindi, jilid 6 halaman 399: Fadhail Ali (sa).
6. Khashaish An-Nasa’i, halaman 23. (sumber asal di sini)

anda juga boleh melihat di sinisinisini dan sini.







tersurat


selain hadis-hadis keutamaan Ali yang dijadikan hujjah golongan syiah, terdapat juga dalil-dalil yang, dakwa mereka, merupakan petanda jelas akan kepimpinan Ali terhadap ummat.contohnya:



surah al-ahzab, ayat 33:




وَقَرۡنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجۡنَ تَبَرُّجَ ٱلۡجَـٰهِلِيَّةِ ٱلۡأُولَىٰۖ وَأَقِمۡنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّڪَوٰةَ وَأَطِعۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۚ ۥۤ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنڪُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرً۬ا (٣٣)




"And stay in your houses. Bedizen not yourselves with the bedizenment of the Time of Ignorance. Be regular in prayer, and pay the poor-due, and obey Allah and His messenger. Allah's wish is but to remove uncleanness far from you, O Folk of the Household, and cleanse you with a thorough cleansing" (33:33)




"dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan ta’atilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya"


ayat ini digelar sebagai ayat thathir (penyucian), yang mana golongan syiah mendakwa ayat ini diturunkan kepada Ali, Fatimah, Hassan dan Hussain semasa mereka diselimuti oleh Rasulullah menggunakan Kisa'. penyucian Ali, dan bukan Abu Bakr atau Umar, menjadi dalil bagi golongan ini bahawa Ali lah yang selayaknya diikuti selepas kewafatan Rasul.



selain ayat al-quran terdapat juga hadis mutawatir tentang kepimpinan Ali yang digelar sebagai Hadis Al-Ghadir ( baca di sini ). dikatakan hadis ini adalah yang paling ramai sekali penyaksiannya kerana ia diriwayatkan semasa Rasul sedang dalam perjalanan pulang daripada mengerjakan haji yang terakhir.
kedua-dua dalil ini dan banyak lagi hujah mereka boleh dikaji di internet. adapun, adalah tidak adil membiarkan sebelah pihak membuat keterangan. kita dengar pula hujah balas orang-orang sunni terhadap perkara ni.




hujah balas



tidaklah dinamakan sengketa kalau tiada hujah balas daripada pihak yang bersengketa. ahlussunnah, dalam mengemukakan jawapan balas, mendakwa bahawa surah al-ahzab ayat 33 diturunkan berkenaan isteri-isteri nabi. ini berikutan ayat-ayat yang mendahului ayat thathir itu. kita perhatikan ayat 32, sebelum ayat thathir:









يَـٰنِسَآءَ ٱلنَّبِىِّ لَسۡتُنَّ ڪَأَحَدٍ۬ مِّنَ ٱلنِّسَآءِۚ إِنِ ٱتَّقَيۡتُنَّ فَلَا تَخۡضَعۡنَ بِٱلۡقَوۡلِ فَيَطۡمَعَ ٱلَّذِى فِى قَلۡبِهِۦ مَرَضٌ۬ وَقُلۡنَ قَوۡلاً۬ مَّعۡرُوفً۬ا (٣٢) وَقَرۡنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجۡنَ تَبَرُّجَ ٱلۡجَـٰهِلِيَّةِ ٱلۡأُولَىٰۖ وَأَقِمۡنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّڪَوٰةَ وَأَطِعۡنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۚ ۥۤ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذۡهِبَ عَنڪُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَيۡتِ وَيُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِيرً۬ا (٣٣)وَٱذۡڪُرۡنَ مَا يُتۡلَىٰ فِى بُيُوتِڪُنَّ مِنۡ ءَايَـٰتِ ٱللَّهِ وَٱلۡحِڪۡمَةِۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا (٣٤) إِنَّ ٱلۡمُسۡلِمِينَ وَٱلۡمُسۡلِمَـٰتِ وَٱلۡمُؤۡمِنِينَ وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتِ وَٱلۡقَـٰنِتِينَ وَٱلۡقَـٰنِتَـٰتِ وَٱلصَّـٰدِقِينَ وَٱلصَّـٰدِقَـٰتِ وَٱلصَّـٰبِرِينَ وَٱلصَّـٰبِرَٲتِ وَٱلۡخَـٰشِعِينَ وَٱلۡخَـٰشِعَـٰتِ وَٱلۡمُتَصَدِّقِينَ وَٱلۡمُتَصَدِّقَـٰتِ وَٱلصَّـٰٓٮِٕمِينَ وَٱلصَّـٰٓٮِٕمَـٰتِ وَٱلۡحَـٰفِظِينَ فُرُوجَهُمۡ وَٱلۡحَـٰفِظَـٰتِ وَٱلذَّٲڪِرِينَ ٱللَّهَ كَثِيرً۬ا وَٱلذَّٲڪِرَٲتِ أَعَدَّ ٱللَّهُ لَهُم مَّغۡفِرَةً۬ وَأَجۡرًا عَظِيمً۬ا 









O ye wives of the Prophet! Ye are not like any other women. If ye keep your duty (to Allah), then be not soft of speech, lest he in whose heart is a disease aspire (to you), but utter customary speech. (32) And stay in your houses. Bedizen not yourselves with the bedizenment of the Time of Ignorance. Be regular in prayer, and pay the poor-due, and obey Allah and His messenger. Allah's wish is but to remove uncleanness far from you, O Folk of the Household, and cleanse you with a thorough cleansing. (33) And bear in mind that which is recited in your houses of the revelations of Allah and wisdom. Lo! Allah is Subtile, Aware. (34) Lo! men who surrender unto Allah, and women who surrender, and men who believe and women who believe, and men who obey and women who obey, and men who speak the truth and women who speak the truth, and men who persevere (in righteousness) and women who persevere, and men who are humble and women who are humble, and men who give alms and women who give alms, and men who fast and women who fast, and men who guard their modesty and women who guard (their modesty), and men who remember Allah much and women who remember - Allah hath prepared for them forgiveness and a vast reward. (35)










Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu) dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan). (32) Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah zaman dahulu dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji). (33) Dan ingatlah (serta amalkanlah) apa yang dibaca di rumah kamu dari ayat-ayat Allah (Al-Quran) dan hikmah pengetahuan (hadis-hadis Rasulullah). Sesungguhnya Allah Maha Halus tadbirNya, lagi Maha Mendalam pengetahuanNya. (34) Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah) dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar. / (35)







ahlussunnah mendakwa, kenyataan bahawa ayat 32 sebelum ayat thathir yang menceritakan mengenai isteri-isteri nabi adalah merupakan suatu keterangan jelas yang membawa maksud bahawa ahlul bayt yang dimaksudkan di dalam ayat ke 33 ialah isteri-isteri nabi, bukan keluarga nabi berempat seperti yang di dakwa syiah.


selain itu, mereka juga, dalam membatalkan hujah-hujah syiah mengenai keutamaan Ali, telah mengutarakan hadis-hadis mengenai keutamaan para sahabat yang lain, seperti:







3. Ali bin Abi Talib r.a berkata, “Orang terbaik dari kalangan umat ini setelah nabinya ialah Abu Bakar, kemudian Umar bin Khattab. Jika aku mahu, aku sebutkan orang ketiga iaitu Uthman bin Affan.” (HR. al-Bukhari)
4. Sabda Rasulullah s.a.w. “Jika aku mengambil kekasih dari umatku, aku pasti mengambil Abu Bakar sebagai kekasihku, namun dia adalah saudaraku, dan sahabatku.” (HR. al-Bukhari)
5. Sabda Rasulullah s.a.w. “Sesungguhnya setiap Nabi itu mempunyai hawari (penolong), dan hawariku (penolongku) ialah Az-Zubair bin Al-Awwam.” (HR. al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad)- sumber asal klik sini. hal ini bermaksud, selain ali, rasul s.a.a.w juga memuliakan sahabat - sahabat yang lain. jadi hadis keutamaan Ali tidak boleh dijadikan hujjah dalam membuktikan hak ali terhadap kekhalifahan.





saya berkata:


ini adalah sebahagian dari 'kepeningan-kepeningan' yang akan saya hidangkan kepada anda semua. hujah balas dari golongan syiah dan hujah rumusan dari saya akan menyusul pada post yang akan datang. till then, babai....










p/s: as-solah, as-solah....

No comments:

Post a Comment